Hey baby, om på maven! [FYS-FREDAG #1]

Baby skal ligge på maven. Det ved alle mødre vidst godt. Men hvorfor er det så vigtigt, hvad kan man gøre for at hjælpe baby og hvor lang tid skal baby ligge på maven? Som mor er noget af det første man får at vide, at man skal huske at lægge baby på maven så de kan få trænet “det”. Men hvad dækker “det” over?

Barnets motoriske udvikling er den udvikling dit barn skal igennem for at komme fra det lille nyfødte – mere eller mindre hjælpeløse barn – til en tumling der løber rundt. Det er en udvikling der består af forskellige skridt, og lige præcis her giver sætningen “man skal kravle før man kan gå” rigtig god mening.

På bloggen vil jeg de næste par fredage i  “Fys-fredag”-indlæg tage fat i barnets motoriske udvikling i grove træk med de tre store trin:

  • Hey baby, om på maven!
  • Hvornår bør min baby sidde?
  • Hvornår bør min baby stå/gå?

Derfor har første indlæg fået titlen:

 Hey baby, om på maven!

Dexter 10 uger (til venstre) og 5 uger (til højre)

Hårdt (børne)arbejde

At ligge på maven er hårdt arbejde for det lille barn. Det træner om til en færdighed det ikke kan endnu. Hvordan har du det hvis du bliver bedt om at løbe i 15 minutter, hvis du aldrig har løbet før? Hvis du ikke kunne brokke dig verbalt er jeg sikker på du ville sætte i et skrig af den anden verden. Det kan sætte perspektiv på hvorfor det kan være rigtig hårdt for barnet at ligge på maven, men det er noget der skal trænes. Jo oftere man træner det, jo bedre bliver man. Præcis som med alt andet træning.

Helt fra spæd er fordelingen af både styrken i musklerne på forsiden af kroppen og bagsiden af kroppen, og måden de er vant til at blive aktiveret på, ujævnt fordelt. I mors mave ligger barnet helt bøjet sammen og de muskler der bruges til den bevægelse er mavemusklerne. Præcis som når vi andre laver en mavebøjning. For at kunne strække os ud bruger vi musklerne på bagsiden, og de muskler er dem baby har brugt mindst i maven i takt med at han/hun har vokset sig større og større.

For at kunne sidde, stå og senere gå er der brug for en god holdning og den gode holdning kommer primært fra musklerne på bagsiden af kroppen. Netop derfor er det så vigtigt at det lille barn bliver lagt på maven. Det skal træne alle musklerne på bagsiden; særligt nakke- og rygmuskulaturen. Derudover forebygge den maveliggende position også risikoen for et flad baghoved.

Spædbarnet har brug for at man hjælper det på vej, da det ikke har færdighederne endnu. Det er derfor også nødvendigt at hjælpe det i nogle udgangsstillinger hvorfra det kan få nye erfaringer og på sigt lære at automatisere bevægelserne selv. I starten kan du derfor hjælpe baby med at få armene ind til kroppen og komme på på albuerne. Der er nemmere at løfte hovedet med armene foran kroppen end liggende ned langs siden. Læg gerne en hånd på babys numse, så har han er mere stabil og benene ikke ligger og flagrer rundt.

 

Er det farligt at ligge på maven?

Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle små børn sover på ryggen for at mindske risikoen for vuggedød, men det er altså ikke ensbetydende med at det er farligt for baby at ligge på maven under opsyn. Der er ikke farligt at baby træner i at ligge på maven i løbet af dagen og det er en vigtig del af den motoriske udvikling. Netop derfor er det også noget du bør gøre en aktiv indsats for og selvfølgelig være hos baby imens. Bare lige for at have det på plads.

 

Hvor tit og hvor længe skal baby ligge på maven?

Der er ikke ét svar på det spørgsmål og det mest irriterende svar, som jeg også giver, er: “Så meget som muligt”. 

I starten handler det ikke om at ligge længst muligt på maven, det handler blot om at komme om på maven. Det lille barn skal træne sin muskulatur op og præcis som at du ikke håber nogen forventer du starter ud med 25 armstrækkere, må du heller ikke forvente dit barn kan ligge i 25 minutter på maven og træne. For dét er træning i sig selv.

Langsomt får baby vænnet sig til at være på maven og kan begynde at løfte hovedet. Det skal være sjovt at træne. Så er motivationen størst. Du skal ikke bonke dig i hovedet over at Gurli Margrethe fra mødregruppen kan ligge 10 minutter på maven mens din lille Kurt Børge “kun” kan ligge der i et minut. Alle børn er forskellige og udvikler sig ikke nødvendigvis i samme hastighed. Hovedsagen er at lille Kurt Børge kommer om på maven. Stop mens legen er god, der kommer intet godt ud af at presse en Kurt Børge der er ked af det. Hellere flere gange af kort varighed.

Det spæde barn sover (som regel) også rigtig meget og man kan hurtigt få følelsen af, at man nærmest ikke kan nå at få lagt baby på maven inden den skal sove igen.

 

Et rigtig godt fif

Et rigtig godt fif er at lægge baby på maven hver gang det er blevet puslet. Se det som en lille hyggestund og hvis i fx indretter puslepladsen med et spejl, så kan baby både se sig selv, i kan snakke sammen og se hinanden. Det øger motivationen meget for sådan en lille størrelse. Hvor mange gange skifter du ble i løbet af en dag? Med en tur på mavsen efter hvert bleskift, når man hurtigt op på ca. 10 gange dagligt.

Dexter 5 måneder.

Et andet godt fif

Et andet godt fif er at tænke over hvilket underlag baby ligger på. Ligger han i sofaen med en blød pude som underlag eller ligger han på gulvet, om er et fast underlag? Hvor synes du selv det er nemmest at holde balancen og finde fodfæste? Når du står på en stor, fluffy sofapude eller når du står på gulvet? Nemlig. Det er en rigtig god idé at øve at ligge på maven på gulvet, evt. på et tæppe (som ikke glider rundt) eller et aktivitetsgulv af skumbrikker. Det er bare nemmere at finde fodfæste med fast grund under fusserne – eller armene.

 

Forslag til andre måder at ligge på maven

Trænings skal være sjov og motiverende. Derfor kan du med fordel forsøge at opmuntre din baby til at ville ligge på maven. Der er mange forskellige måde mavetræningen kan foregå på.

 

– Lig dig ned på gulvet med din baby

At ligge på maven er bare så meget sjovere når man har en at kigge på. Lig dig ned på gulvet og nyd øjenkontakten imens. Hvis der er større søskende er det også en god mulighed hvor de kan knytte søskendebåndet ekstra og rent faktisk “lege” sammen. Husk dog altid at have dem under opsyn.

 

– Læg baby på en pilates bold

Her ville jeg virkelig gerne have haft en pilatesbold, så jeg kunne tage et billede, men sådan en har jeg ikke lige her i Australien. Sæt dig på gulvet med pilatesbolden foran dig, læg baby op på bolden (mens du hele tiden holder fast). Baby skal vænne så han kan kigge på dig hele tiden. Nu kan du “trille” bold og baby stille og roligt fra side til side. Ud over at træne maven er det også noget der træner vestibulærsansen.

 

– Læg baby på din brystkasse mens du selv ligger ned

Hvis baby ikke er glad for at ligge på maven kan du med fordel have baby liggende på din brystkasse. Det kan ikke stå alene som mavetræning, men det er en god måde at ligge på maven og stadig have mors (eller fars) tryghed og varme.

 

– Læg baby på maven på spisebordet når resten af familien sidder til bords

Dette punkt forudsætter at i har et stort/langt spisebord og at baby ikke triller endnu. At have baby liggende på bordet kan være en god måde at være sammen på når hele familien skal spise, og der er masser for baby at kigge på. Husk du aldrig må gå fra din baby der ligger på bordet.

 

Men mit barn vil altså slet ikke ligge på maven – som i overhovedet ikke uden skrig og skrål. Jeg føler vi har prøvet alt.

Studér din baby. Der kan være andre grunde til at din baby ikke vil ligge på maven. Måske er det ren dovenskab, måske er der er fysiologisk grund til det. Er din babys fuger og folder symmetriske omkring begge lår og hofter? Hvis de ikke er kan det være tegn på en låsning. Var fødslen meget hurtigt, meget lang eller blev baby taget med kop? Så kan der også være opstået en låsning fx i nakken.

Da Marvin meldte sin ankomst med raketfart, beskrev kiropraktoren hans vej gennem fødselskanalen, som hvis han havde kørt frontalt lige ind i en mur. Uden hjelm. Bang.

Måske har baby en favoritside? Måske drejer baby kun hovedet til den anden side? Måske oplever du at baby er ked af det hvis du ammer/giver flaske med hovedet liggende på højre arm, men ikke på venstre (eller omvendt). Det kan alt sammen være tegn på låsninger og er noget jeg vil opfordre alle forældre til at få tjekket op på. Husk, at hvis du er medlem af Danmark – og har meldt baby (gratis) ind også, kan i få tilskud til kiropraktikbehandlinger også.
Jeg har tidligere skrevet om da vi havde Dexter til kiropraktor og hvorfor jeg mener et tjek hos en kiropraktor burde være obligatorisk for spædbørn. Faktisk var vi også afsted med Marvin da han var lille – dengang var jeg en meget frustreret 1. gangs mor med en skrigende baby, og kiropraktik gjorde virkelig en stor forskel for os.

Måske er din baby låst i nakken, mellem skulderbladene eller der kan være andet der driller. Jeg er stor fortaler for kiropraktik til babyer. Dog vil jeg til hver en tid anbefale en kiropraktor med speciale i småbørn. Hvorfor spænde ben for en masse glade timer med baby og istedet have en baby der er ked af det hvis man rent faktisk kan løse problemet nemt?

Husk. Det er aldrig for sent at få baby til at ligge på maven, det kan dog blive lidt mere udfordrende desto ældre baby bliver.

Dexter 7 måneder.

 

Har du gode fif, forslag til emner, erfaringer du vil dele eller ris/ros, så skriv endelig en kommentar under indlægget.

Signature

4 comments / Add your comment below

  1. Åh ja! Jeg ved ikke om det har sammenhæng, men Villy lå ret meget på maven og sad ikke op før han selv kunne, og han har været motorisk hurtig. Det har i hvert fald ikke skadet ham 😃👍🏼 Fedt med noget fokus på det!

Skriv et svar